Adakah Buat ASB Financing Akan Memberi Kesan Jika Mahu Beli Rumah Pada Kemudian Hari?

Assalam bang, saya nak beli rumah, tapi saya ada beberapa persoalan yang berlegar-legar di minda ni. Seringkali dengar orang kata pembiayaan ASB ni tak bagus, setengah orang kata bagus. Mana satu yang boleh pakai ni, saya nak beli rumah pertama saya, sebab dah lama duduk menyewa. – Hamba Allah, Selangor

SOALAN = Adakah buat ASB Financing akan memberi kesan jika mahu beli rumah pada kemudian hari?

JAWAPAN = First sekali, kena set simple things in your mind. Setiap loan/financing yang korang apply dengan bank adalah komitmen yang akan terpapar di CCRIS.
Bermaksud jika korang ada buat Car loan, Personal Loan dan Credit Card sekalipun akan memberi effect kepada kiraan DSR korang termasuk lah juga ASBF.
‍‍‍‍‍‍
Bila korang buat ASBF, sudah semestinya akan ada rekod komitmen baru di CCRIS yang menunjukkan korang berhutang dengan bank.

Jadi bila korang nak apply Housing Financing, sudah semestinya ASBF juga akan memberi effect kepada kiraan DSR korang untuk bank meluluskan permohonan Hosuing Financing tu.
‍‍‍‍‍‍
Tapi apa yang istimewa tentang ASBF adalah kebanyakan bank mengira pengagihan pendapan (dividen) ASB sebagai pendapatan tambahan (additional income) sebanyak 80%.
Ada bank terima dividen ASB as a income selepas 1 tahun.
Ada bank terima dividen ASB as a income selepas 3 tahun.
‍‍‍‍‍‍
Contoh jika korang buat ASBF200k installment RM1,080. Anggaran dividen tahunan adalah sebanyak RM14,000. Bank akan kira dividen tahunan RM14,000 sebanyak 80%.
Formula = 200K x 7% x 80% x 1/12 = RM933.
Bermaksud jika korang buat ASBF200k, bank akan mengira dividen ASB RM14,000 sebagai pendapatan tambahan sebanyak RM933.
Jadi komitmen ASBF korang iaitu RM1080 sedikit sebanyak dapat dicover oleh pendapatan tambahan ASB RM933.
‍‍‍‍‍‍
Selain itu, ASBF juga mempunyai kadar liquidity yang tinggi dan mudah dicairkan. Jika ada permasalahan juga, boleh terminate ASBF anytime.
Proses termination ASBF hanya akan mengambil masa antara 2-4 minggu.
Selepas ASBF fully terminate, rekod ASBF di CCRIS akan hilang dalam masa 1 bulan.

Jadi pada masa ini korang boleh lah apply Housing Financing tanpa ada komitmen ASBF.
‍‍‍‍‍‍
Kesimpulannya ASBF tidak akan memberi kesan besar pun dalam pengiraan DSR atau menyebabkan korang susah beli rumah.

Jangan termakan dengan kata-kata HATER ASBF kerana sebenarnya dorang tahu akan kelebihan ASBF ni tapi sengaja untuk menarik korang bersama-sama menuju kegagalan.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍‍KEMBALI KE HALAMAN UTAMA

Sharing is caring!

Facebook Comments

47 thoughts on “Adakah Buat ASB Financing Akan Memberi Kesan Jika Mahu Beli Rumah Pada Kemudian Hari?

  1. oprolevorter

    I’m really impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays..

  2. Lady Lianmey

    BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipuan dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman kira-kira Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya Mengenai terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk syarikat pinjaman peribadi yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan menjadi kemuliaan, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman sedemikian, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia adalah jenaka, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan menipu yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah 1% tanpa cagaran.

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melompat ke udara dan dibubarkan dan kini perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya Dia tidak tahu mengenai syarikat fesyen.

    Jadi saya nasihat semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara-negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau lain untuk sila hubungi
    Ibu Christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (lianmeylady@gmail.com). Anda masih boleh menghubungi nombor WhatsApp ibu yang baik +15614916019

    Terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.

  3. gamefly free trial

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each
    time a comment is added I get several e-mails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service?
    Thank you!

  4. gamefly free trial

    Heya i am for the first time here. I came across this board
    and I to find It truly helpful & it helped me out a lot.
    I am hoping to present one thing back and aid others
    such as you aided me.

  5. gamefly free trial

    My brother recommended I would possibly like this web site.
    He was totally right. This put up truly made my day. You can not consider
    simply how much time I had spent for this info! Thank you!

  6. gamefly free trial

    I am sure this piece of writing has touched all the internet visitors, its really really good post on building up new web site.

  7. gamefly free trial

    I’m impressed, I must say. Rarely do I come across a blog that’s both equally
    educative and amusing, and let me tell you,
    you’ve hit the nail on the head. The problem is something which too
    few folks are speaking intelligently about. I am very happy
    that I found this in my hunt for something relating
    to this.

  8. gamefly free trial

    Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is fundamental and everything. But think about
    if you added some great images or videos to
    give your posts more, “pop”! Your content is excellent but
    with images and videos, this website could definitely be one of the greatest in its field.
    Great blog!

  9. gamefly free trial

    Hello! This is my first visit to your blog! We are a team of
    volunteers and starting a new project in a community
    in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done
    a extraordinary job!

  10. gamefly free trial

    Right here is the perfect website for anyone who wants to find out
    about this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I actually would
    want to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that has been discussed for decades.

    Wonderful stuff, just great!

  11. gamefly free trial

    I am genuinely delighted to read this website posts
    which contains tons of helpful data, thanks for providing these kinds of data.

  12. gamefly free trial

    Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar
    one and i was just wondering if you get a lot
    of spam comments? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.

  13. gamefly free trial

    Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?

    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

  14. playstation 4 best games ever made 2019

    I don’t know if it’s just me or if perhaps everybody else encountering problems with your blog.
    It looks like some of the written text within your content are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to
    them too? This could be a problem with my browser because I’ve had this happen previously.
    Many thanks

  15. quest bars cheap

    Woah! I’m really loving the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get
    that “perfect balance” between superb usability and visual appeal.
    I must say you’ve done a superb job with this. In addition,
    the blog loads super quick for me on Internet explorer.
    Excellent Blog!

  16. quest bars cheap

    I don’t know whether it’s just me or if perhaps everybody else encountering problems with
    your blog. It seems like some of the text in your posts are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well?
    This could be a problem with my internet browser because I’ve had this
    happen before. Thanks

  17. how to get help in windows 10

    I really like your blog.. very nice colors & theme.

    Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you?

    Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like to
    know where u got this from. cheers

  18. Kabu Layu

    Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

  19. quest bars cheap 2019 coupon

    Hi! I could have sworn I’ve visited this web site before but after going through a few of the posts I realized it’s new to me.
    Regardless, I’m certainly delighted I came across it and I’ll
    be book-marking it and checking back often!

  20. quest bars cheap

    Hey there! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a
    blog post or vice-versa? My site goes over a lot of the same topics as yours
    and I feel we could greatly benefit from each other.
    If you’re interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from
    you! Terrific blog by the way!

  21. how to get help in windows 10

    Howdy just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the pictures aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried
    it in two different browsers and both show the same outcome.

  22. how to get help in windows 10

    Hi there, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks?
    If so how do you stop it, any plugin or anything you can advise?
    I get so much lately it’s driving me mad so any support
    is very much appreciated.

  23. how to get help in windows 10

    Hi there! I could have sworn I’ve been to this website before but after checking through some of the post I realized it’s new
    to me. Anyhow, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

  24. natalielise

    If you are going for best contents like I do, simply visit this web site every day as it offers quality contents, thanks plenty of fish
    natalielise

  25. plenty of fish dating site

    I’ve read several excellent stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting.

    I wonder how so much effort you put to make any such magnificent informative
    site.

  26. plenty of fish dating site

    Please let me know if you’re looking for a article
    writer for your blog. You have some really great articles and I believe I would be a
    good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some content for your blog in exchange for a
    link back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.
    Many thanks!

  27. Angga Annisa

    Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}
    Twitter: [@AnggaAnnisa1]

  28. plenty of fish dating site

    naturally like your web site but you have to check the spelling on quite a few of your posts.

    A number of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the
    reality however I will definitely come again again.

  29. pof

    Howdy I am so grateful I found your site, I really found you by accident, while I was researching on Yahoo for something else, Nonetheless I am here now
    and would just like to say cheers for a incredible post
    and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t
    have time to read it all at the moment but I have saved it and also added your
    RSS feeds, so when I have time I will be back to
    read a lot more, Please do keep up the excellent jo.

  30. plenty of fish

    fantastic post, very informative. I’m wondering
    why the other specialists of this sector do not notice this.
    You should continue your writing. I am sure, you have
    a huge readers’ base already!

  31. plenty of fish dating site

    you are in reality a excellent webmaster. The website
    loading speed is incredible. It sort of feels that
    you are doing any unique trick. Moreover, The contents are
    masterpiece. you have done a magnificent task on this matter!

  32. plenty of fish dating site

    you are actually a excellent webmaster. The website loading pace is incredible.
    It sort of feels that you are doing any unique trick. Also, The contents are masterwork.
    you’ve done a magnificent task in this topic!

  33. minecraft games

    Woah! I’m really enjoying the template/theme of this site.

    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get
    that “perfect balance” between user friendliness and visual appeal.
    I must say you have done a excellent job with this. Also,
    the blog loads super quick for me on Opera. Excellent Blog!

  34. minecraft games

    Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog shine.

    Please let me know where you got your theme. Many thanks

  35. quest bars cheap

    These are really impressive ideas in on the
    topic of blogging. You have touched some nice factors here.
    Any way keep up wrinting.

  36. quest bars cheap

    If you would like to grow your knowledge just keep visiting this
    web site and be updated with the hottest news update posted here.

  37. quest bars cheap

    Hey! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
    My blog looks weird when viewing from my iphone 4.
    I’m trying to find a template or plugin that might
    be able to correct this problem. If you have
    any recommendations, please share. Appreciate it!

Comments are closed.