Duit KWSP Peninggalan Arwah Suami Cukup Ke Nak Menyara Isteri Untuk Jaga Anak ?

Isteri Yang Kehilangan Suami Seharusnya Perlu Ada Hibah Keluarga Sebagai TABUNG KECEMASAN

 

Ikuti situasi ini iaitu perbualan di antara Ejen Takaful dengan Akak Kenalannya di tempat kerja.

“Akak tak risau sangat kalau suami dah takda nanti. Sebab dia dah letak akak sebagai penama KWSP. Dalam KWSP dia ada RM100,000 juga lah.”

“Eh kak, penama KWSP bukan pemilik mutlak kak. Akak cuma orang yang dinamakan untuk tolong uruskan duit KWSP tu nanti.”

“Habis tu, siapa yang akan dapat duit tu?”

😰Terkejut akak tu.

“Hak akak 1/8 saja. Kalau 1/8 daripada RM100,000 cuma RM12,500. Tak banyak pun kak. Sebulan dua habis dah.”

“Sikit sangat tu. Biar betul kau ni. So, yang selebihnya dapat kat siapa pula?”

“Duit tu semua akan bahagi ikut faraid. Kalau ikut situasi akak, akak dapat RM12,500, ayah mertua akak dapat RM16,666, mak mertua akak dapat RM16,666, anak lelaki akak yang sorang tu dapat RM36,111, anak perempuan akak lagi sorang tu dapat RM18,055. Itu pun bukannya dapat terus duit tu.”

“Lama ke urusannya?”

“Biasa ambil masa bertahun-tahun jugalah baru setel. Itu pun depend kepada kerjasama daripada semua ahli waris faraid tu.”

“Betul lama tu. Macam mana anak nak survive dengan anak-anak still sekolah lagi. Dahlah akak ni surirumah.”

😭 Bergenang dah air mata akak tu.

“Jangan nangis kak. Nasib baik akak tau awal pasal ni. Memang ramai orang tak tau pun kak. Selalu anggap KWSP dapat semua kat dia kalau suami letak nama dia sebagai penama.”

Untuk faraid ni setiap orang lain-lain tau. Boleh download app iFaraid Calculator. Masukkan detail keluarga kau. Nanti boleh tau % untuk setiap waris faraid kau.

Secara umum, pembahagian dia macam ni,
1) Ayah si mati: 1/6
2) Ibu si mati: 1/6
3) Isteri: 1/8
4) Baki akan dapat kat anak-anak. Anak lelaki dapat dua bahagian dan anak perempuan pula satu bahagian.
5) Kalau tiada anak lelaki, maka baki harta akan ke ayah si mati. Dan sekiranya ayah si mati tiada, maka adik beradik seibu sebapa si mati turut layak untuk dapat.

5 SENGSARA ISTERI LEPAS KEMATIAN SUAMI

1. Wang dalam akaun arwah suami, sebelum proses faraid selesai, si isteri tak boleh pakai untuk kegunaan sendiri walaupun dia tahu nombor PIN ATM. Baru tau?😰

2. Wang dalam KWSP suami bukan hak mutlak isteri walaupun dia adalah penama. Sebagai penama dia hanyalah Wasi untuk menguruskan wang tersebut untuk difaraidkan. Hanya 1/8 hak si isteri. Tak banyak pun kan?

3. Isteri tetap perlu wang untuk teruskan hidup bersama anak-anak sebelum proses faraid selesai. Survival mode on. Dah bersedia?😥

4. Isteri perlukan wang untuk pelbagai kos bagi menguruskan harta faraid tersebut seperti fee guaman, pengangkutan dan lain-lain.

5. Isteri perlukan wang bagi menebus harta daripada pihak lain yang berhak faraid ke atas harta tersebut, contohnya rumah yang tersimpan seribu kenangan bersama suami, kereta dan lain-lain. Ada dah ke duit untuk tebus harta tu?😭

Suami kena cerita pasal ni kat isteri masing-masing. Isteri anda bakal laluinya. Ramai betul isteri yang sengsara selepas kematian suami.

Padahal, kalau si suami sudi allocate RM40 sebulan pun dah boleh dapat buat Hibah Takaful pampasan RM50,000 kepada isteri. Kalau kematian suami sebab kemalangan, isteri akan dapat double, pampasan RM100,000.

Istimewa Hibah Takaful ni,
🔥 Pengganti gaji jika kematian suami.
🔥 Penerima hibah adalah pemilik mutlak.
🔥 Untuk langsaikan hutang.
🔥 Tiada kos guaman.
🔥 Tidak melalui proses faraid.

Sebagai contoh, komitmen bulanan RM3,000. Setahun sama dengan RM36,000.

Kalau ada Hibah Takaful pampasan RM100,000 boleh juga tampung komitmen bulanan RM3,000 tu selama 3 tahun.

Sediakanlah sedikit hibah takaful untuk mereka yang tersayang bagi memudahkan urusan mereka kelak.

Bolehlah mereka bernafas sementara nak tunggu urusan faraid tu selesai, mungkin ambil masa bertahun-tahun lamanya.

Suami outstation seminggu, bagi isteri duit belanja RM100 dah cukup. Tapi kalau suami “outstation” selama-lamanya takkan tak nak tinggalkan apa-apa, kan.😰

Isteri pujuklah suami masing-masing untuk buat Hibah Takaful untuk dijadikan sebagai Tabung Kecemasan ni selagi masih sempat.

Suami dan ayah yang baik, dia takkan tinggalkan isteri dan anak-anak melarat, merempat dan menderita.

Tinggalkan TAKAFUL HIBAH sebelum datangnya HIBA.

“Akak tak risau sangat kalau suami dah takda nanti. Sebab dia dah letak akak sebagai penama KWSP. Dalam KWSP dia ada RM100,000 juga lah.”

“Eh kak, penama KWSP bukan pemilik mutlak kak. Akak cuma orang yang dinamakan untuk tolong uruskan duit KWSP tu nanti.”

“Habis tu, siapa yang akan dapat duit tu?”

😰 Terkejut akak tu.

“Hak akak 1/8 saja. Kalau 1/8 daripada RM100,000 cuma RM12,500. Tak banyak pun kak. Sebulan dua habis dah.”

“Sikit sangat tu. Biar betul kau ni. So, yang selebihnya dapat kat siapa pula?”

“Duit tu semua akan bahagi ikut faraid. Kalau ikut situasi akak, akak dapat RM12,500, ayah mertua akak dapat RM16,666, mak mertua akak dapat RM16,666, anak lelaki akak yang sorang tu dapat RM36,111, anak perempuan akak lagi sorang tu dapat RM18,055. Itu pun bukannya dapat terus duit tu.”

“Lama ke urusannya?”

“Biasa ambil masa bertahun-tahun jugalah baru setel. Itu pun depend kepada kerjasama daripada semua ahli waris faraid tu.”

“Betul lama tu. Macam mana anak nak survive dengan anak-anak still sekolah lagi. Dahlah akak ni surirumah.”

😭Bergenang dah air mata akak tu.

“Jangan nangis kak. Nasib baik akak tau awal pasal ni. Memang ramai orang tak tau pun kak tentang Tabung Kecemasan Hibah ni. Selalu anggap KWSP dapat semua kat dia kalau suami letak nama dia sebagai penama.”

Untuk faraid ni setiap orang lain-lain tau. Boleh download app iFaraid Calculator. Masukkan detail keluarga kau. Nanti boleh tau % untuk setiap waris faraid kau.

Secara umum, pembahagian dia macam ni,
1) Ayah si mati: 1/6
2) Ibu si mati: 1/6
3) Isteri: 1/8
4) Baki akan dapat kat anak-anak. Anak lelaki dapat dua bahagian dan anak perempuan pula satu bahagian.
5) Kalau tiada anak lelaki, maka baki harta akan ke ayah si mati. Dan sekiranya ayah si mati tiada, maka adik beradik seibu sebapa si mati turut layak untuk dapat.

5 SENGSARA ISTERI LEPAS KEMATIAN SUAMI

1. Wang dalam akaun arwah suami, sebelum proses faraid selesai, si isteri tak boleh pakai untuk kegunaan sendiri walaupun dia tahu nombor PIN ATM. Baru tau?😰

2. Wang dalam KWSP suami bukan hak mutlak isteri walaupun dia adalah penama. Sebagai penama dia hanyalah Wasi untuk menguruskan wang tersebut untuk difaraidkan. Hanya 1/8 hak si isteri. Tak banyak pun kan?

3. Isteri tetap perlu wang untuk teruskan hidup bersama anak-anak sebelum proses faraid selesai. Survival mode on. Dah bersedia?😥

4. Isteri perlukan wang untuk pelbagai kos bagi menguruskan harta faraid tersebut seperti fee guaman, pengangkutan dan lain-lain.

5. Isteri perlukan wang bagi menebus harta daripada pihak lain yang berhak faraid ke atas harta tersebut, contohnya rumah yang tersimpan seribu kenangan bersama suami, kereta dan lain-lain. Ada dah ke duit untuk tebus harta tu?😭

Suami kena cerita pasal ni kat isteri masing-masing. Isteri anda bakal laluinya. Ramai betul isteri yang sengsara selepas kematian suami.

Padahal, kalau si suami sudi allocate RM40 sebulan pun dah boleh dapat buat Hibah Takaful pampasan RM50,000 kepada isteri. Kalau kematian suami sebab kemalangan, isteri akan dapat double, pampasan RM100,000.

Istimewa Hibah Takaful ni,
🔥Pengganti gaji jika kematian suami.
🔥Penerima hibah adalah pemilik mutlak.
🔥Untuk langsaikan hutang.
🔥Tiada kos guaman.
🔥Tidak melalui proses faraid.

Sebagai contoh, komitmen bulanan RM3,000. Setahun sama dengan RM36,000.

Kalau ada Hibah Takaful pampasan RM100,000 boleh juga tampung komitmen bulanan RM3,000 tu selama 3 tahun.

Sediakanlah sedikit hibah takaful untuk mereka yang tersayang bagi memudahkan urusan mereka kelak.

Bolehlah mereka bernafas sementara nak tunggu urusan faraid tu selesai, mungkin ambil masa bertahun-tahun lamanya.

Suami outstation seminggu, bagi isteri duit belanja RM100 dah cukup. Tapi kalau suami “outstation” selama-lamanya takkan tak nak tinggalkan apa-apa, kan.😰

Isteri pujuklah suami masing-masing untuk buat Hibah Takaful sebagai Tabung Kecemasan ni selagi masih sempat.

Suami dan ayah yang baik, dia takkan tinggalkan isteri dan anak-anak melarat, merempat dan menderita.

Tinggalkan HIBAH sebelum datangnya HIBA.

 

Sharing is caring!

Facebook Comments